Lucky Stylin.

Hej, på enträgen begäran från ett av mina fans, kommer här en story hur jag köpte min häst
Lucky Stylin.

Jag skulle åka över till Gary Ray i Throckmorton,Tx, för att förkovra mig i cuttingens svåra konst
Jag hade även en plan att hitta en bra, men ganska ung häst, ville undvika många fällor med
överarbetade o skadade hästar.

Gary sa att hans dotters man, Robert Masterson hade en 4-åring, efter Playin Stylish, som han var
säker på skulle passa mig riktigt bra, och det blev inte mindre intressant av att Robert tävlade henne
helgen innan jag kom över på en NCHA tävling i Sulphur Springs Tx.

Där dom vann och hon blev Amateur Champion 2009, med 26 starter i klassen vann hon på
scoren 73, med det i bakhuvudet var jag givetvis mycket spänd på vad jag skulle tycka om henne.

Till saken hör att jag visste att jag kunde få henne till ett bra pris, häst i hennes caliber med den
stamtavlan ligger mellan 18-20 000 dollar, så jag var som sagt mycket spänd på att få rida henne.

Gary hämtade mig på DFW- Airport för att direkt åka hem o möta resten av familjen vid en barbecue.
Resan tar ca 2 timmar, så klockan var runt åtta på kvällen när vi svängde in på Ranchen.

Hela familjen med barn o barnbarn kom och mötte oss uppflugna på en golfbil, fick en presentation
och sen var man snabbt inne i familjens barm.

Vi gick till stallarna, för jag var som sagt otroligt nyfiken på Lucky Stylin, eller Sandy som hon
åxå kallas, blev mycket nöjd med vad jag såg. Kände när jag var inne hos henne i boxen för
första gången, att hon är helt enkelt bra broked och en mycket snäll häst. Minns att jag blev lite lurad
i tanken av hennes beteende, tänkte att en så lugn o cool häst knappast skulle röra sig med
någon större hastighet, men ack vad jag bedrog mig skulle det visa sig senare.

Efter barbecue och ett par kanot öl,  (American beer is like having sex in a canoe, it´s fucking
close to water).
Så var det dax att knoppa in, installerade mig i gästhuset, släckte lampan. Men det tog flera
timmar innan jag lyckades somna.

Runt halv 7 rycket på morgonen bankade Gary på dörren och ropade, it´s time to get on your horse Mikey.
15 minuter senare är jag i stallet för att sadla henne, dax för ett första test, var riktigt nervös
av någon underlig anledning, efter sadling o betsling gick vi in i stora rundcorallen för
att värma upp hästarna inför dagens första kalv.

Det kändes rent ut sagt djävligt skumt att rida en renodlad cutting tränad häst, efter att ha ridit
en hel del reining tränade hästar tidigare, men det var petitesser just nu, fokuseringen låg enbart på kommande första kalv.

Men det skulle visa sig att jag fick vänta flera timmar på första kalven, nu i efterhand hajar
jag att jag skulle få en chans att komma ner i varv, var antagligen som en kokainstinn humla
dom första timmarna i corallen, dock inget jag märkte själv.

Sen bara helt plötsligt säger Gary till mig, Mikey, take out and cut your first calf, just go in
there and take your pick, and let her take care of the rest, just lay down your hand and
focus on that calf!

Så det var bara att gå in i hjorden, plocka ut en kalv och sen focusera. När kalven efter några
sekunder plötsligt inser att fan, alla polare i hjorden är ju bakom den där snubben på häst, jag
måste dit NU!!!

När kalven börjar fara från vänster till höger som värsta pundare, hann jag känna att Sandy
gick i sär med frambenen, ner med huvudet, och hade total koll på kalven, inom loppet av
ca 7-8 sekunder hann jag tänka, HELVETE, JAG KOMMER DÖ HÄR! Det gick riktigt fort med
några stoppar som jag inte hann uppfatta helt o hållet, innan jag låg uppe på hennes öron o hals
gapflabbande i någon slags hyserisk skräckblandad förtjusning.

Jag fick stopp på Sandy, flåsande som en torr bälg, medans Gary skrattade så han höll på
att bli harmynt, HA HA HA HA HA !!!!!!

Han tyckte det var riktigt roligt, jag sa att det var ju alltid kul att glädja honom på ett så
enkelt sätt denna morgon. Sen efter några minuters samling av mig och tillhörande lemmar
plockade jag ut en ny kalv, och nu djävlar var Herr Kalén beredd, Jesus christ, what a heck of a ride.

Kort därefter köpte jag min Sandy och upplevde mitt livs bästa 3 månader.
Om inget annat inträffar, kommer jag att ta hem henne i April, efter Super Stakes, som jag
planerar att deltaga i, lika bra o börja på toppen och arbeta sig neråt, eller hur det nu är.







Kommentarer
Postat av: yeska

Thats the way i like it...

2010-02-04 @ 15:21:02
URL: http://noomia.blogspot.se
Postat av: Kate

Jag fick en MKT tydlig bild av dig och Sandy på er första kalv! Ha ha ha ha. Vet precis hur det känns när en färdigtränad cuttinghäst i den kalibern käkar grus och en annan undrar när fan man kommer att dö. =0)

2010-02-04 @ 17:12:37
URL: http://criminalaffection.blogspot.com
Postat av: lana

Ja, du Micke, första gången jag läser bloggen, o det var riktigt roligt, kan se er action, det är en känsla som är svår att slå! Grattis till ett bra köp, och lycka till i framtiden, KICK SOME AS:)), lana m familj

2010-02-04 @ 18:15:50
Postat av: Mikey

Tackar för kommentarerna,kul med åsikter,framför allt vänliga sådana,finns en hel del småfel på bloggen, men va fan, Rom bygdes inte på en dag.

2010-02-04 @ 23:02:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0